Testy fotelików samochodowych dla dzieci starszych, to zagadnienie o które jesteśmy też często pytani. Jaki fotelik wybrać dla starszaka, który fotelik jest najbezpieczniejszy, czym różnią się modele dla dzieci czteroletnich? Pytań wiele i chętnie na nie odpowiadamy. Aby łatwiej poukładać potrzebną wiedzę, przedstawiamy wyniki testów fotelików samochodowych w kategorii 15-36kg przeprowadzonych przez instytut ADAC.

Przedstawiamy wyniki testów fotelików samochodowych dla dzieci w kategorii 15-36kg. przeprowadzonych przez instytut ADAC. Jak zapewne wiecie, jedną z czołowych firm i organizacji testujących foteliki samochodowe dla dzieci jest ADAC (niem: Allgemeiner Deutscher Automobil-Club), istnieje on od ponad stu lat, zrzesza ponad 14 milionów członków i jest jednym z nielicznych ośrodków badawczych na świecie akredytowanych przez Euro NCAP.
W 2002 roku ADAC jako jeden z pierwszych zainicjowały coroczny test fotelików dziecięcych. Przy ocenianiu fotelików ADAC bierze pod uwagę: bezpieczeństwo, obsługę (czy jest łatwa i intuicyjna), ergonomię, substancje szkodliwe i czyszczenie.
Ocena ogólna ADAC, tzw. gwiazdki, jest sumą ocen za poszczególne kryteria. Nie wszystkie badane parametry mają taki sam wpływ na wynik końcowy. Bezpieczeństwo fotelika wpływa na 50% oceny, obsługa na 40%, natomiast ergonomia na 10%. Ostatnie dwa parametry – substancje szkodliwe i czyszczenie mają wpływ na ocenę końcową fotelika tylko w przypadku, gdy normy w tych kryteriach są przekroczone.
Poniższa tabela prezentuje wyłącznie wyniki fotelików z kategorii 15-36kg. biorących udział w testach ADAC i tylko od 2015 roku. To właśnie od tego roku mamy najnowszy, obecnie obowiązujący standard testowania foteli dla dzieci. W stosunku do lat poprzednich zastosowano kilka istotnych zmian, które dotyczyły zderzenia czołowego, zderzenia bocznego oraz modeli samochodów używanych w teście ekonomii. Zmieniono również skalę ocen i dodano nowe kategorie.
- W teście zderzenia czołowego zastosowano nową platformę (Volkswagen Golf VII).
- Nowością były także „10-letni” manekin Q10 oraz czujnik obciążenia w obszarze brzucha „3-letniego” manekina.
- Test zderzania bocznego dopracowano zgodnie z normą ECE-R 129 (i-Size).
- Próby użytkowania i ergonomii zostały przeprowadzone w aktualnych modelach samochodów.
ADAC stara się stawiać wyższe wymagania wobec testowanych fotelików, niż homologacyjne minimum. Zderzenia czołowe bada się z prędkością 64 km/h, czyli wyższą niż w teście homologacyjnym, a zderzenie boczne przy 50km/h.
Poniżej prezentujemy tabelkę z wynikami testów ADAC od roku 2015 zawierającą podział jedynie na wynik za bezpieczeństwo i wynik ogólny podzielony na wartość punktową oraz znane wszystkim gwiazdki.
Opis badania, przedstawienie instytutu ADAC, wyjaśnienie badanych kategorii, opisaliśmy w osobnym wpisie. Szukasz testów innych kategorii fotelików? Zobacz pozostałe tabele z wynikami.
Tabela porównawcza fotelików 15-36kg z testami ADAC
Wybierz z poniższych opcji filtracji interesujący Cię zakres a zobaczysz wyniki dopasowane do potrzeb.
Poniżej prezentujemy tabelkę z wynikami testów ADAC od roku 2015 zawierającą podział jedynie na wynik za bezpieczeństwo i wynik ogólny podzielony na wartość punktową oraz znane wszystkim gwiazdki.
Pamiętaj!
Nie porównuj wyników testów z lat poprzednich z obecnie obowiązującymi. Było zbyt wiele zmian pomiędzy badaniami.
wdt_ID | L.p. | Firma | Model | Nazwa modelu | Test ADAC | Wynik ogólny testu [pkt] | Wynik ogólny testu [gwiazdki] | Wynik za bezpieczeństwo [pkt] | Wynik za bezpieczeństwo [gwiazdki] | Waga [kg] |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | Joie | Joie Traver | Joie Traver | 2018 | 1,80 | 4 | 1,80 | 4 | 5,60 |
2 | 2 | Nuna | Nuna Aace | Nuna Aace | 2018 | 1,90 | 4 | 2,00 | 4 | 7,10 |
3 | 3 | Recaro | Recaro Monza Nova Evo | Recaro Monza Nova Evo | 2018 | 2,00 | 4 | 2,30 | 4 | 5,40 |
4 | 4 | Recaro | Recaro Monza Nova Evo Seatfix | Recaro Monza Nova Evo Seatfix | 2018 | 2,00 | 4 | 2,20 | 4 | 5,70 |
5 | 5 | Cybex | Cybex Solution M | Cybex Solution M | 2015 | 1,80 | 4 | 1,80 | 4 | 5,70 |
6 | 6 | Cybex | Cybex Solution M-fix | Cybex Solution M-fix | 2015 | 1,80 | 4 | 1,80 | 4 | 6,40 |
7 | 7 | Britax Romer | Britax Romer Kidfix SL SICT | Britax Romer Kidfix SL SICT | 2015 | 1,80 | 4 | 1,70 | 4 | 5,70 |
8 | 8 | Heyner | Heyner Maxi Protect Aero | Heyner Maxi Protect Aero | 2015 | 2,10 | 4 | 2,10 | 4 | 4,10 |
9 | 9 | Joie | Joie Trillo LX | Joie Trillo LX | 2015 | 2,00 | 4 | 1,90 | 4 | 4,90 |
10 | 10 | Britax Romer | Britax Romer Kidfix SL | Britax Romer Kidfix SL | 2015 | 1,80 | 4 | 2,10 | 4 | 5,70 |
Wykres porównawczy fotelików 15-36kg z testami ADAC
Poniższy wykres jest połączony z powyższą tabelką. Przedstawia dane dotyczące tylko dwóch wartości, wynik za bezpieczeństwo i wynik ogólny danego modelu fotelika w punktach.
Korzystaj z filtrów umieszczonych nad tabelą główną aby zawęzić wyniki na poniższym wykresie.
Legenda: skala ocen i punktacja stosowana przez ADAC
Istotną sprawą jest fakt iż ADAC nie przyznaje gwiazdek ocenianym fotelikom. Przyznaje wedle skali punktowej, która jest zamieniana na słynne gwiazdki jedynie dla łatwiejszego zobrazowania wyniku.
Warto podkreślić, iż skala ocen punktowych jest odwrotna niż w Polsce. Wynik bliski 1 jest uznawany za bardzo dobry i odwrotnie, otrzymanie 5 jest oznaką porażki. Zatem, im mniej punktów otrzymał fotelik – tym lepiej.
Gwiazdki – już tradycyjnie, po polsku. 1 gwiazdka – kiepsko, 5 gwiazdek – genialnie.
Wiemy, iż to może być mylące, dlatego wyjaśniamy 😉 To ważne aby zrozumieć i poprawnie odczytywać tabelkę z wynikami prezentowanymi przez ADAC.
Occena „gwiazdkowa”
1 gwiazdka = kiepsko
5 gwiazdek = genialnie
Ocena punktowa
0,6 – 1,5 pkt = genialnie
4,6 i więcej = kiepsko
Nazwa oceny | Ocena [gwiazdki] | Ocena [punkty] | Kolor oceny |
---|---|---|---|
Bardzo dobry | 5* | 0,6 – 1,5 | |
Dobry | 4* | 1,6 – 2,5 | |
Zadowalający | 3* | 2,6 – 3,5 | |
Dostateczny | 2* | 3,6 – 4,5 | |
Niedostateczny | 1* | od 4,6 |
Porównywanie wyników testów ADAC
Przy każdych wynikach ADAC jest wyraźnie napisane.
Nie porównujemy wyników pomiędzy różnymi latami.
Można jedynie porównywać wyniki wewnątrz jednego testu. Dlaczego? Zbyt wiele się zmienia w procedurze aby było to miarodajne i dokładne.
Porównywanie testów ADAC i innych badań
Nie wolno porównywać testów różnych firm. Koniec.
Dlaczego? Kompletnie inne założenia testowe, inne manekiny i oprogramowanie, inne prędkości i możliwe że inne kąty uderzeń. Słowem różni je zbyt wiele aby mogły być porównywane.
Jeśli wybrany model uzyskał podobnie dobre, lub złe wyniki w różnych testach, możemy uznać, iż obie firmy zgadzają się co do przydatności takiego modelu. Tylko tyle.
Pomoc & Wsparcie
Jeśli masz pytania dotyczące bezpiecznego przewożenia dzieci, nasi eksperci są do Twojej dyspozycji.
- w sieci sklepów stacjonarnych Tylem.pl
pod telefonami naszych sklepów
- formularz kontaktowy bloga
na naszej grupie Facebook o fotelikach RWF
- oraz przez nasz Formularz Wyboru Fotelika
Masz wątpliwości – zapytaj, nie kombinuj. Nie warto.
Zostaw komentarz