Jaki fotelik dla roczniaka wybrać, to najczęściej zadawane nam pytanie. Ten wpis ma za zadanie wyjaśnić i przybliżyć temat różnic w kategoriach fotelików wybieranych po pierwszym foteliku dla noworodka w kategorii 0-13 kg. Czym się różni kategoria fotelików 0-18kg od 9-25kg? Zapraszamy do lektury.

Morbi vitae purus dictum, ultrices tellus in, gravida lectus.

Często pada pytanie co jest lepsze dla dziecka wyrastającego z fotelika 0-13kg, czyli tzw. łupinki – fotelik do 18 kg czy do 25 kg? Bo to, że fotelik tyłem, to jest jasne. Zatem, która kategoria jest lepsza? Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ fotelik musimy indywidualnie dopasować do każdego. Dziecka i samochodu oraz potrzeb. Każda rodzina ma inne wymagania względem fotelika, inne auto, które w całym doborze odgrywa kluczową rolę, inną ilość pasażerów, którzy na co dzień podróżują z dzieckiem, różny wzrost, budżet oraz co najważniejsze – innego małego pasażera czyli dziecko. Dlatego też nie powinniśmy patrzyć na to co mają inni w swoich samochodach. To, że koleżanka w tym samym samochodzie ma np. model do 25kg nie oznacza, iż ta właśnie kategoria / model fotelika jest najlepsze dla Was. Zmiennych jest wiele a z każdą pomagamy się uporać. Robimy to jako pierwsi i od dawna.

Oto różnice między obiema kategoriami, aby mimo wszystko ułatwić Wam wybór, ale nie konkretnego fotelika, a kategorii wagowej.

To że polecamy foteliki tyłem do kierunku jazdy, rozumie się u nas samo przez się 😉

Kategorie fotelików samochodowych

Obecnie wybierając fotelik patrzymy zarówno na wagę, jak i na wzrost dziecka (w zależności od homologacji fotelików). Prosty podział (uogólniony), fotelików można zdefiniować tak:

  • od noworodka do 13kg (45-75cm)
  • 0-18kg / 9-18 kg (45-105cm)
  • 0-25 / 9-25kg (75 – 115 / 130cm) ew. do 32kg i 125cm
  • 9-36kg (75-150cm)
  • 15-36kg (100-150cm)

Zatem po foteliku pierwszym (łupinka, nosidełko 0-13kg) stoimy przed wyborem – który następny?
Mamy dwie możliwości: wybieramy fotelik do 18kg albo do 25kg. Tyłem.

Występują także fotele przodem (FWF), ale ich nie polecamy dla tak małych dzieci.

Morbi vitae purus dictum, ultrices tellus in, gravida lectus.

Dla kogo „osiemnastka” czyli czym charakteryzuje się kategoria 0-18kg?

Wcześniejsza przesiadka. Foteliki w kategorii 0-18 kg (45-105 cm) możemy wybierać dla młodszych i mniejszych lub niesiedzących oraz niższych pasażerów. Z fotelika w tej grupie korzystamy do ok. 105 cm wzrostu, co przekłada się na ~3,5 do 4 roku życia. Oczywiście każdy młody człowiek ma inne proporcje, a daną wagę  czy wzrost osiąga w innym czasie (podane wartości przyjmujemy jako uśrednione).

Zagłówek. Ważne jest, aby zagłówek fotelika był obniżony na tyle, aby niemal dotykał ramion dziecka i dzięki temu chronił głowę podczas zderzenia. Sytuacja, kiedy zagłówek zaczyna się na linii oczu, czyli bardzo wysoko, jest nieakceptowalna. W „osiemnastkach” zagłówek można ustawić niżej, więc wcześniej możemy przesadzić do niej młodszego malucha. Pamiętajmy o wkładkach, które powodują zmianę pozycji małego pasażera.

Wychylenie. Foteliki samochodowe 0-18kg i 9-18kg dają możliwość zmiany wychylenia siedziska z dzieckiem w środku. Podróż rozpoczynamy w pozycji siedzącej, ale z czasem dziecko zasypia i wtedy możemy (zatrzymując pojazd) wychylić fotelik do pozycji bardziej komfortowej dla śpiącego malucha.

Gabaryty. Osiemnastki zajmą mniej miejsca w samochodzie niż modele do 25kg, więc są optymalnym rozwiązaniem do niewielkich przestrzeni. Oferują natomiast dziecku mniej miejsca na nogi niż kategoria 9-25 kg, bo trzymają się (w zdecydowanej większości przypadków) na bazie, która musi przylegać do oparcia kanapy czy fotela samochodowego. Nie ma więc opcji, żeby znacznie odsunąć fotelik od oparcia kanapy, ale przy dziecku o standardowej budowie ciała nie jest to konieczne.

Czas montażu. Częste przekładanie fotelika między autami, przeważnie przy porannym pośpiechu  i niezadowoleniu młodszego pokolenia, skłania także do wyboru kategorii 0-18kg. Wklikujemy fotel w Isofix (większość foteli w tej kategorii jest mocowana za pomocą systemu Isofix), wyprowadzamy nogę i montaż mamy zrobiony – szybko, łatwo i (prawie) przyjemnie.

Obrót siedziska. Branża fotelikowa się zmienia, pojawiają się nowości. Obecnie coraz więcej firm wprowadza do oferty obrotówki – modele, które obracają się o 180° lub 360°. Klienci szukają tego rozwiązania z racji ułatwionego wkładania / wyjmowania malucha z fotelika. W zdecydowanej większości obrotówki oferujące jazdę tyłem do 18 kg występują w kategorii 0-18kg. W kategorii do 25kg nie ma obrotowych konstrukcji.

Baza. Osiemnastki można wybrać w komplecie z rozłączną bazą lub jako fotel jednoelementowy. Jeśli mama w planach ma często nosić i sama montować fotelik, warto zwrócić uwagę na wagę fotelika. Modele dwuelementowe będą lżejsze i łatwiejsze do przenoszenia niż jednoelementowe. Łatwiej też jest je wpinać i manewrować w samochodzie.
Osiemnastek jest więcej na rynku, mamy tu dużo większy wybór modeli i funkcji oraz testów niż w modelach do 25kg

Pasy-Isofix. Zdecydowana większość modeli w tej kategorii jest montowana na Isofix. Są modele z opcją na pasy lub mocowane alternatywnie: na pasy albo Isofix. Jest to przydatne rozwiązanie jeśli mamy więcej niż jeden samochód i tylko w jednym z nich Isofix, lub w sytuacjach kiedy montaż na Isofix nie może być w danym aucie poprawnie przeprowadzony.

Testy. Tu mamy zarówno modele z testami i bez. Z kiepskimi notami i bardzo dobrymi wynikami. Wybór dość duży.

Często zakup osiemnastki jest wynikiem określonej sytuacji rodzinnej. Kupujemy 0-18kg dla obecnego dziecka, ale w niedalekich planach jest kolejny członek rodziny, więc przeprowadzamy kalkulację, kiedy starszak będzie wyrastał z fotelika, żeby przekazać go młodszemu rodzeństwu. Warto to rozważyć przed zakupem. Obniża to koszt zakupu następnych fotelików.

Morbi vitae purus dictum, ultrices tellus in, gravida lectus.

Co nam daje kategoria 9-25kg i dlaczego warto?

Czas użytkowania. Kupując fotelik w tej kategorii otrzymujemy dłuższy okres użytkowania fotelika przez dziecko, ale możemy się przesiąść  nieco późnej niż do osiemnastki – wymagane jest ok 75cm wzrostu i nie mniej niż 9 miesięcy. Samodzielne siadanie jest wymogiem koniecznym. W najobszerniejszym modelu dostępnym obecnie na rynku – młody człowiek może jeździć do ok. 135 cm wzrostu.

Zagłówek. Identycznie jak w poprzedniej kategorii. To zalecenia dot. bezpieczeństwa a nie wynik zmiany kategorii.

Miejsce na nogi. Z racji montażu pasem samochodowym, mamy praktycznie dowolność jeśli chodzi o miejsce, w którym ustawimy fotelik na kanapie. Jeśli dziecko jest małe, fotelik może być blisko oparcia, jeśli nogi ciągną się do nieba – odsuwamy fotelik na sam skraj kanapy, zwiększając przestrzeń na nogi. Są modele, które od razu muszą stać na skraju kanapy, więc czytajmy uważnie instrukcję obsługi fotelika. To nic złego, lecz w takim przypadku od razu „zabieramy” sobie sporo miejsca.

Gabaryty. Oczywiście auta nie są z gumy, więc jeśli dajemy więcej miejsca dziecku, to zabieramy to miejsce kierowcy / pasażerowi przedniego fotela. Zatem wzrost kierowcy/pasażera oraz jego bezpieczeństwo i wygoda mają duże znaczenie dla ustawienia fotelika. Cała rodzina ma podróżować bezpiecznie. Mniejsze auta to mniej miejsca. Większy fotelik to więcej potrzebnego miejsca z przestrzeni tylnej kanapy (tam najlepiej montować foteliki – każde).

Montaż. Montaż fotelików 9-25kg wymaga chwili czasu oraz mocnego dociśnięcia pasów (samochodowych i kotwiczących). Jeśli zatem fotelik miałby być często przekładany przez drobną mamę, raczej ta kategoria się nie sprawdzi. Można dokupić dodatkowe pasy kotwiczące lub mocowania, lecz i tak czas montażu jest dłuższy, a możliwość popełnienia błędów nieco większa. Nie wolno się jednak zrażać – obsługi nowego telefonu czy pralki też trzeba się nauczyć 😉 W tej kategorii nie ma modeli na Isofix, ktore umozliwiałyby jazde tyłem w całym zakresie wagowym (przez możliwości techniczne systemu). Przykład montażu modelu do 25kg możecie zobaczyć na naszym filmie „Montaż fotelika Britax MaxWay, MaxWay Plus. Opis, montaż, instalacja

Wychylenie. Pozycję wychylenia fotelika ustalamy w momencie montażu – nie ma możliwości (poza 2 modelami), aby zmienić ją w trakcie jazdy, kiedy maluch zaśnie w foteliku – to domena osiemnastek. Montujemy fotelik, zapinamy pasami i koniec. Jeśli chcemy zmienić pozycję, to odpinamy fotel, zmieniamy ustawienie i ponownie przypinamy. Niby trudne, lecz pamiętajmy iż mamy na pokładzie starsze dziecko, które powinno podróżować już bardziej pionowo – bo tak  jest bezpieczniej. Czasami w dłuższych trasach może być potrzebne pochylenie i lepsza pozycja. Zatem przed trasą zmieniamy ustawienie.

Pasy-Isofix. Jak wspomnieliśmy, tylko pasy. Tak, to jest bezpieczne, a pasów się nie boimy. Samy w nich podróżujemy.

Testy. Tu praktycznie każdy model ma testy i to nie tylko jednej firmy czy instytutu badawczego. Jest dobrze.

Morbi vitae purus dictum, ultrices tellus in, gravida lectus.

Podsumowanie

Każda kategoria ma swoje plusy, ale kluczowe i nienegocjowalne jest to, aby fotelik był dopasowany do dziecka i samochodu, dobrze, żeby mógł poszczycić się dobrymi wynikami testów zderzeniowych przeprowadzonych przez niezależne instytuty. Nie ma tu testu lepszego czy gorszego, bo każdy sprawdza co innego  – optymalnie byłoby wybrać fotelik przebadany przez wiele instytutów.

Nie ma też lepszej czy gorszej kategorii fotelika. Może być wybrana przypadkowo bez przemyślenia sytuacji i potrzeb i okazać się iż kompletnie nie pasuje do potrzeb Waszej rodziny czy trybu podróży. Niezależnie czy małych, krótkich, sporadycznych czy długich.

Pamiętajcie, iż fakt, że Wasz znajoma ma model fotelika XYZ i jest z niego zadowolona, nie znaczy, że wybierając ten sam model dla Waszego dziecka wybierzecie optymalnie i będziecie zadowoleni. Sami decydujcie, potem przymierzcie i ruszajcie bezpiecznie w drogę.
Jako Tylem.pl mamy wszystkie modele fotelików RWF, zatem wybranie odpowiedniego modelu to pestka. Wystarczy odrobina czasu i dobrej woli. Robimy to od lat i jako pierwsi. Zawsze szkolimy i pokazujemy oraz rozmawiamy. Z tego jesteśmy znani.

Acha, jeszcze jedno – najtrudniejsze, czyli wybór koloru fotelika. Tu nie pomożemy. Jesteśmy bez serca i zostawiamy Was sam na sam z wariacjami kolorystycznymi proponowanymi przez producentów 😉

Pomoc & Wsparcie

Jeśli masz pytania dotyczące bezpiecznego przewożenia dzieci, nasi eksperci są do Twojej dyspozycji.

Masz wątpliwości – zapytaj, nie kombinuj. Nie warto.