Wiedza i świadomość rodziców odnośnie bezpieczeństwa przewożenia dziecka tyłem do kierunku jazdy wzrasta z każdym rokiem. Skutkuje to zwiększonym zainteresowaniem rodziców tym tematem i pytaniami dotyczącymi fotelików RWF (tyłem do kierunku jazdy). Koncepcja jak najbardziej słuszna, ale czy odpowiednia dla każdego?
Podczas przymiarki fotelików samochodowych możemy się natknąć na problemy związane z ilością zajmowanego przez nie miejsca. Głównie zależy to od wielkości przestrzeni pasażerskiej, jaką gwarantuje nam pojazd, ale również od wzrostu osób siedzących na przednich fotelach jak i liczebności całej załogi auta. W skrócie postaramy się opisać poszczególne sytuację na co zwracać uwagę, albo na jakie przeciwności możemy się natknąć podczas próby umieszczenia fotela RWF w aucie.
W autach z segmentu A (Volkswagen Up, Skoda Citigo itp) i B (Nissan Micra, Seat Ibiza itp.) trzeba zdawać sobie sprawę, że fotel RWF na tylnej kanapie może całkowicie wykluczyć możliwość podróżowania osoby dorosłej na przednim siedzeniu, z uwagi na jego gabaryty i sposób montażu. Temat małych aut miejskich omówiliśmy w jednym z naszych wcześniejszych artykułów: Mały samochód i fotelik samochodowy.
Sytuacja zmienia się diametralnie, gdy dysponujemy autem z większą płytą podłogową. Jeśli mamy wysokich rodziców, dwójkę dzieci i chcemy, żeby jeździły jak najdłużej tyłem do kierunku jazdy to świetnie sprawdzą się tutaj limuzyny takie jak Skoda Superb, BMW serii 7 czy Audi A8, które zapewniają ogromną ilość miejsca dla pasażerów.
Są to jednak samochody, które posiadają 2,5 miejsca z tyłu (2 pełnoprawne z zaczepami Isofix i jedno połówkowe) i w sytuacji, gdzie mamy trójkę dzieci instalacja trzech modeli RWF może się okazać niemożliwa bądź będzie na granicy błędu. Niektóre modele aut wyewoluowały albo są w trakcie i producenci przekształcili tylne kanapy z 2,5 miejsca na 3. Trzeba jednak zaznaczyć, że nie zawsze to idzie w parze ze zwiększeniem ilości miejsca dla pasażerów. Produkowane kanapy posiadają różne długości i może zdarzyć się, że natrafimy na tak krótką kanapę, która znacznie ograniczy nam ilość miejsca na nóżki dziecka, a zatem ograniczymy mocno potencjał foteli przeznaczonym do podróżowania tylko tyłem (kategoria 9-25 kg).
Najlepsze samochody?
Nie jest to jednak problem nie do rozwiązania. O rodziny 2+3 (i liczniejsze) koncerny samochodowe zadbały produkując pojazdy z trzema pełnoprawnymi miejscami dla pasażerów z uwzględnioną poszerzoną konstrukcją auta, takie jak:
Citroen C8
Citroen C4 Grand Picasso
Ford Galaxy
Ford S-Max
Volkswagen Sharan
Seat Alhambra
Renault Espace
Peugeot 5008
Volvo XC90
Podczas montażu fotela, w momencie podpierania nogi stabilizującej trzeba zwrócić szczególną uwagę na występowanie schowków w podłodze – staramy się ominąć.
Jak widzimy przy próbie umieszczenia RWF w samochodzie możemy natknąć się na wiele problemów, z których wcześniej nie zdawaliśmy sobie sprawy. Na dzisiejszym rynku występuje wiele zmienionych konstrukcji samochodowych które mogą sprawiać wrażenie dużych aut rodzinnych, a w rzeczywistości nie oferują wiele przestrzeni pasażerom. Dlatego przed zakupem fotelika, czy nowego auta, zawsze warto sprawdzić ich kompatybilność, ale również ocenić czy zastosowanie takiego rozwiązania nie spowoduje uniemożliwienia bezpiecznego podróżowania całej rodziny.
Pomoc & Wsparcie
Jeśli masz pytania dotyczące bezpiecznego przewożenia dzieci, nasi eksperci są do Twojej dyspozycji.
- w sieci sklepów stacjonarnych Tylem.pl
pod telefonami naszych sklepów
- formularz kontaktowy bloga
na naszej grupie Facebook o fotelikach RWF
- oraz przez nasz Formularz Wyboru Fotelika
Masz wątpliwości – zapytaj, nie kombinuj. Nie warto.
Zostaw komentarz