Foteliki samochodowe z grupy 15-36kg czy 100-150 cm to już ostatni zakup podczas przygody dziecka z fotelikiem. Są do siebie bardzo podobne, ale jak wiadomo – diabeł tkwi w szczegółach. Jaki zatem bezpieczny fotelik dla czterolatka i pięciolatka wybrać? Czy taki fotelik należy przymierzyć do dziecka i do samochodu, czy może już nie trzeba? W którym foteliku dziecku będzie wygodnie? W jaki sposób będzie zapięte? A co z pozycją w czasie drzemki? Pytań jest wiele a my chętnie odpowiadamy.

Morbi vitae purus dictum, ultrices tellus in, gravida lectus.

Dzieci rosną. Zatem kiedy dziecko przekroczy już warunki brzegowe posiadanego fotelika, czyli wagę lub wzrost, to czas na zmianę. Powstaje zatem pytanie co wybrać gdy skończy się obecny fotelik do 18kg lub do 25kg. To proste – należy rozpocząć poszukiwania następnego fotelika. Tu mamy do wyboru modele z kategorii 9-36kg, lub 15-36kg. Dziś zajmiemy się kategorią 15-36kg. Modeli sporo, kolorów mnóstwo, testy z każdej grupy od fatalnych po bardzo dobre, pasy, Isofixy, rozkładane, rozsuwane, z dodatkową ochrona boczną lub bez, duże i małe, wąskie i szerokie. Który lepszy ?

Homologacja i normy dla kategorii 15-36kg

Na rynku w grupie 2, 3 dostępne są obecnie fotele w dwóch normach:

  • starej (kilogramowej) ECE R44/04 – europejska norma bezpieczeństwa określająca wagę dziecka na 15-36 kg. Prowadnice pasa biodrowego i barkowego oznaczone są kolorem czerwonym. Oznaczenia są wydrukowane na pomarańczowej naklejce. Etykietę ECE R44/04 z nadrukiem znajdziesz pod spodem lub z boku fotelika.
  • nowej (wzrostowej) UN R129 (zwanej również I-Size) – określającej wzrost dziecka na 100-150 cm; prowadnice pasa biodrowego i barkowego oznaczone są kolorem zielonym

Obecnie obowiązujące przepisy dotyczące fotelików samochodowych dopuszczają korzystanie z produktów zgodnych zarówno z normą R44/04, jak i R129 I-Sizie.
Jeżeli na pokładzie mamy dziecko o słusznej wadze, warto jest poszukać propozycji wśród najnowszych foteli, w homologacji I-Size, ponieważ wtedy nie będzie problemu z długim użytkowaniem fotelika.

Sposób zapięcia dziecka w fotelikach 15-36kg

4-latek czy 5-latek zasiadający w fotelu z ostatniej grupy zapinany jest już pasem samochodowym, tak jak osoba dorosła. Ponieważ pas luzuje się bardzo łatwo, ważne jest, żeby dziecko było na tyle dojrzałe, aby nie majstrowało przy pasach, nie wyjmowało z nich rąk czy nie starało się wstawać podczas jazdy. Jeżeli rodzic ma jakiekolwiek wątpliwości, czy jego dziecko jest gotowe na jazdę w pasach, warto rozważyć kategorię 9-36 kg, wyposażoną w pasy wewnętrzne. O tej grupie foteli już pisaliśmy w art. „Dla jakiego dziecka wybieramy fotelik samochodowy z kategorii 9-36kg?”

Prowadzenie pasów w modelach fotelików 15-36kg

W fotelikach dla starszaków występują dwa rodzaje prowadzenia samochodowego pasa biodrowego:

  • najczęściej spotykane są podłokietniki, które pełnią rolę prowadnicy pasa;
  • alternatywnym rozwiązaniem jest prowadnica pasa biodrowego, czyli czwarty punkt zabezpieczenia pasa samochodowego. Element ten nie pozwana na wysuwanie się pupy dziecka z fotelika i zapewnia odpowiednie, niskie prowadzenie pasa po udach dziecka. Tego typu rozwiązania można znaleźć w produktach BeSafe izi Flex, Britax KidFix III M lub KidFix III S czy Chicco Fold&Go.
Jaki fotelik wybrać dla czterolatka, czyli foteliki 15-36kg dla starszaków.

Montaż fotelików 15-36kg.

Zdecydowana większość dostępnych obecnie fotelików montowana jest za pomocą systemu Isofix lub (alternatywnie) 3-punktowych pasów samochodowych.

Do aut niewyposażonych w Isofix możemy wybrać fotelik montowany tylko pasem lub ten montowany na Isofix lub pas – nieużywane prowadnice Isofix są wówczas chowane. Montaż fotelika pasem polega na ustawieniu go na kanapie samochodu, posadzeniu dziecka, po czym zapięciu dziecka pasem samochodowym.

Jeżeli auto nie ma Isofixu, a zostaje z nami na dłużej, warto skonsultować z autoryzowanym serwisem możliwość zamontowania zaczepów – zdecydowanie poprawią stabilność fotelika na kanapie. Tu kupujemy oryginalne, co do których mamy pewność iż są nowe i będą pasowały. Oferty szrotów i komisów omijamy, gdyż istnieje podejrzenie wykorzystania tego systemu w jakimś zdarzeniu drogowym.

Są także modele, które producent zaprojektował tylko do mocowania Isofixem, więc takich fotelików nie zapniemy samym pasem (np. Transformer XT Plus). Warto na to zwrócić uwagę, jeśli istnieje cień szansy, że fotelik będzie raz na jakiś czas montowany w starszych autach rodziny czy znajomych lub w taksówce.

Zatem mamy dwa główne rodzaje i sposoby montażu

  • Isofix – zapięcie za pomocą złączy Isofix, jeśli samochód je posiada. Oczywiście jeśli całość pasuje, gdyż zdarza się, że po zapięciu fotelika w złącze Isofix, fotelik nie przylega lub „wisi” w powietrzu. Część fotelików ma Isofix „sztywny”, czyli złącze na wysięgnikach aluminiowych lub „miękki” czyli sam konektor Isofix jest na regulowanych paskach. Czasami ułatwiają zapięcie gdy mamy mocno ograniczony dostęp do uchwytu Isofix. Warto wspomnieć o częściowo kompatybilnych systemach mocowania jak ISOFAST, ISOFIT, LATCH i SLATCH
    Zobacz art. „Co to jest Isofix
  • Pasy samochodowe – czyli fotelik i dziecko są razem zapinane jednym i tym samym 3-punktowym pasem samochodowym. Fotelik stawiamy na kanapie i zapinamy wraz z siedzącym w nim dzieckiem.

Co wybrać, pasy czy Isofix ? Zerknij na nasz art. „Fotelik na pasy czy na isofix, oto jest pytanie.”

Wymiary zewnętrzne fotelika samochodowego 15-36kg

Wymiary zewnętrzne są kluczowe w sytuacji, kiedy na pokładzie musimy zamontować obok siebie 2 lub 3 foteliki. Jeśli posiadamy w samochodzie standardową kanapę, takie osiągnięcie graniczy z cudem, ponieważ miejsce środkowe nie jest pełnoprawne – zazwyczaj jest węższe, bardziej wypukłe i pozbawione zaczepów Isofix dodatkowo z mniejszym zagłówkiem lub schowkami w oparciu kanapy. Jeśli w aucie mamy 3 oddzielne fotele – szansa na sukces jest zdecydowanie większa, ale nawet wtedy nie możemy pozwolić sobie na zamontowanie obok siebie foteli z bardzo rozbudowaną ochroną boczną, lub rozszerzających się na boki wraz z podnoszeniem zagłówka do góry.

Jak zawsze polecamy przymiarkę przed zakupem 😉

Wymiary wewnętrzne fotelików samochodowych dla starszaków

Teoretycznie foteliki z danej kategorii wagowej powinny być takie same, ale nie są. Różnice między szerokością i wysokością fotelika wewnątrz potrafią się różnić od siebie o dobre kilka centymetrów. Jeżeli mamy dziecko bardzo drobne i niskie, nie celujmy w wyjątkowo przestronne fotele, ponieważ dziecko będzie nam się „topić” w takiej konstrukcji. I odwrotnie – mając dziecko duże i wysokie, szukajmy najprzestronniejszych fotelików, żeby posłużyły do samego końca fotelikowania, a nie na 2 czy 3 lata.

Dopasowanie fotelika 15-36kg do samochodu

Kanapy i fotele samochodowe mają różne kształty, różne wychylenie i różną wysokość, na jakiej zamontowane są zaczepy Isofix. Pojawiają się specyficzne wyprofilowania, które uniemożliwiają poprawne zapięcie fotelika. Zdarza się, że po wpięciu fotelika, wisi on nad kanapą, a pod jego podstawę możemy spokojnie włożyć pięść dorosłego. Zdarzają się auta z niskimi sufitami, ścięte od strony okna, przez co wyprowadzenie zagłówka do najwyższego ustawienia jest kompletnie niemożliwe.

Wprawdzie duża część fotelików ma regulowane Isofixy, ale w różnym zakresie – czasem wystarczającym, a czasem nie oraz regulowane wychylenie oparcia, które lepiej dostosowuje się do oparcia kanapy samochodu – ale nie wszystkie mają tę funkcjonalność. Tego typu problemy powodują, że bez przymiarki danego modelu fotelika do danego samochodu nie mamy pewności, że montaż będzie poprawny i przez to bezpieczny. Przymiarka to nie fanaberia, to konieczność.

Ciekawe rozwiązania i opcje w modelach 15-36kg

W każdym foteliku 15-36kg / 100-150 cm mamy regulowaną wysokość zagłówka, ale niektórzy producenci wprowadzili dodatkowe elementy wpływające na bezpieczeństwo, komfort i wygodę dzieci.

W ofercie rynkowej znaleźć możemy:

Wszystko po to, aby podróż i jazda samochodem dla dzieciaków była jak najbardziej bezpieczna i udana.

Problemy z kategorią 15-36kg i jak je rozwiązać?

Starszak przesiadający się do fotelika 15-36kg / 100-150 cm, jak również jego rodzice, borykaj się zazwyczaj z kilkoma problemami.

  • Zwisające nogi. Nogi dziecka 4 letniego są za krótkie, by podczas jazdy opierały się o podłogę, więc podczas dłuższej przejażdżki drętwieją. Zaczyna się wiercenie, które zmienia ułożenie miednicy, a przez to prowadzenie pasów. Rozwiązaniem jest podnóżek dla dzieci KneeGuardKids 3, który montujemy pod fotelikiem i dzięki regulowanej wysokości oraz kątowi nachylenia platformy, na której dziecko opiera stopy, nogi nie bolą i nie drętwieją. Dzięki temu, że nogi są oparte,  dziecko ma mniejszą skłonność do wysuwania się z fotelika. Nie polecamy paczek czy zgrzewki wody pod nogi. W trakcie zdarzenia drogowego, takie „podesty” zaczynają latać wewnątrz samochodu, stwarzając dodatkowo zagrożenie.
  • Głowa opadająca podczas drzemki. W fotelikach 15-36kg zazwyczaj nie ma wychylenia do pozycji spoczynkowej, a jeśli jest to znikome, dlatego częstym problemem u śpiących dzieci jest głowa opadająca na klatkę piersiową. Rozwiązaniem problemu jest poduszka stabilizująca głowy dziecka z rekomendacją instytutu ADAC, która zapięta pod brodą utrzymuje głowę w poprawnej pozycji, a w razie zdarzenia na drodze rozpina się nie powodując uszkodzeń. Poduszka dostępna jest w dwóch wersjach: standardowej oraz w materiale Outlast, idealnym na letnie upały.
  • Kopanie i brudzenie przedniego fotela. Tu rozwiązaniem będzie rozmowa z obywatelem lub obywatelką i edukacja. Dodatkowo można posiłkować się matami zakładanymi na plecy fotela pasażera, które dużo łatwiej czyścić niż sam fotel. Maty zazwyczaj posiadają kieszonki i przegródki, które ułatwiają przechowywanie bardzo ważnych rzeczy 😉 Polecamy jednak nie wkładać tam nic ciężkiego czy ostrego, gdyż w trakcie ewentualnego zdarzenia drogowego, te cudowne przedmioty mogą zacząć latać wewnątrz auta.
  • Słońce. Tu również sprawa jest prosta. Osłonki przeciwsłoneczne skutecznie zmniejszają dyskomfort.
  • Pocenie się. W fotelikach 15-36kg część producentów proponuje specjalne materiały lub strefy (nie dodatkowe wkładki) z innego materiału w miejscach najbardziej narażonych na kontakt z tapicerką. Posiadają inny materiał czy splot, profilowanie czy choćby otwory wentylacyjne po bokach fotelika. Są również specjalne maty antypotowe czy żelowe maty chłodzące do fotelików. Dla każdego coś miłego.
Jaki fotelik wybrać dla czterolatka, czyli foteliki 15-36kg dla starszaków.

Alternatywa dla fotelika 15-36kg

Czy jest produkt, który możemy zastosować zamiast fotelika? Tak, ale nie polecamy. Dobrze dobrany fotelik chroni dziecko podczas zdarzenie drogowego i nic nie jest w stanie go zastąpić. Bardzo popularne w Polsce podstawki, potocznie nazywane poddupnikami nie mogą równać się z fotelikiem, ale mogą być bardzo przydatne w sytuacji kiedy dziecko ma ponad 150 cm, więc już wyrosło z fotelika, ale nadal jest za niskie, aby podróżować bez żadnego urządzenia podtrzymującego. Są to dość rzadkie sytuacje, ale zdarzają się w autach, w których pasy samochodowe wychodzą z bardzo wysokiego punktu. Powstało poro pomysłów, które mają pomagać rodzicom, lecz dziwnym trafem nie posiadają żadnych testów i po dokładniejszej analizie jedyny ich atut to cena. Nie polecamy, nie warto.

Podsumowanie

Fotelik samochodowy z ostatniej grupy to rozwiązanie dla dzieci o wzroście min. 100 cm, które są gotowe na jazdę przodem do kierunku ruchu oraz w pasie samochodowym. Jeżeli Rodzic ma jakiekolwiek obiekcje w tej kwestii, powinien rozważyć rozwiązanie przejściowe, czyli fotelik z kategorii 9-36 kg, wyposażonej w uprząż wewnętrzną. Fotelik każdorazowo mierzymy do dziecka i do samochodu.

Foteliki z kategorii 15-36kg polecamy montować na tylnej kanapie a nie na przednim fotelu pasażera. Tak jest bezpieczniej.

Pomoc & Wsparcie

Jeśli masz pytania dotyczące bezpiecznego przewożenia dzieci, nasi eksperci są do Twojej dyspozycji.

Masz wątpliwości – zapytaj, nie kombinuj. Nie warto.